طب سنتی

مطالب دیگر:
مبانی نظری حقوق اجتماعی شهروندان از دیدگاه امام، حقوق فرهنگی شهروندان از دیدگاه امام، حقوق اقتصادی شهروندان از دیدگاه امام،مبانی نظری جایگاه قاعده درء در مسئولیت ناشی از جرایم حدیمبانی نظری سازمان همکاری شانگهایمبانی نظری جایگاه صبر و سکوت در آیات و روایات اسلامیمبانی نظری گیاهان کود سبز، خاک ورزی (شخم)، نظام های خاک ورزی، عملکرد و اجزای عملکرد گیاهمبانی نظری تئوری بازی های تکاملی، بازی نبرد جنسیت هاپاورپوینت کشاورزی و گیاهشناسی با عنوان علف هرز تلخه Acroptilon repensمقاله کشاورزی با عنوان علفکش های مورد استفاده در مزارع نیشکربررسی مک دونالدزمبانی نظری تنش خشکی بر عملکرد گیاه، محلول­پاشی برگی آسکوربیک اسید، سالیسیلیک اسید، پرولین و گلایسین­بتائینمبانی نظری رهبری، سبک رهبری، رهبری تحول آفرین (تحول گرا)، عدالت سازمانیمبانی نظری ولایت از دیدگاه قرآن، ولایت از دیدگاه معصومین، انواع ولایت، عدالت، رهبری، خبرگانمبانی نظری قلمرو اختیارات رهبری در احكام شرعی، ادله ی ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی(ره)مبانی نظری ساختمان پستان، سرطان پستان، پاتوفیزیولوژی سرطان پستانبررسی روابط سیاسی ایران و سوریه بعد از انقلاب اسلامی ایرانپاورپوینت کشاورزی با عنوان آلوئه وراپروژه حسابداری با عنوان حسابداری اموال ، ماشین آلات و تجهیزاتکاملترین نمونه سوالات اصلی آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی و داخل شهریبررسی رابطه هوش معنوی با دلبستگی و شادکامی افراد معتاد و غیر معتادمبانی نظری و پیشینه تحقیق کمال گراییاخلاق و خط مشی گزاری عمومیمقاله با آموزش گام به گام شناآموزش گرفتن راکت در تنیس روی میزآموزش جودومقاله با عنوان پرورش و تولید میگو
طب سنتی|50468050|kyl
دوست گرامی،در این پست توضیحات در مورد طب سنتیرا مشاهده می نمایید .


مزاج، بنیاد اساسی پزشکی سنتی است. پزشکان قدیم با ممارست و تبحری که در شناختن مزاج‌ها داشتند، دخالت وضع مزاجی را، از موی سر تا ناخن پا ( مقاله دوم خفی علایی ) در هر یک از بیماری‌ها رصد کرده و معیار تشخیص و درمان کلیه بیماری‌ها را، توجه به مزاج اصلی و عارضی بیماران قرار داده بودند. به علتِ همین تمرین مداوم، منشاء اختلالات و عوارض بدن را به سهولت درمی‌یافتند. در کتب طب قدیم، فصول و ابواب مفصل جداگانه‌ای در خصوص این علایم تحت عنوان سوء مزاج سرد و سوء مزاج گرم شرح داده شده‌است اما کلاسوء مزاج دو گونه است : 1- ساده(سازج).2- مادی . به جرات می‌توان گفت: به همان سهولتی که امروز پزشکی جدید بیماری پرکاری تیروئید را تشخیص می‌دهد، آنان بی‌کفایتی‌های خفیف تیروئید را تشخیص می‌دادند. علت موفقیت پزشکان قدیم در تشخیص و درمان بیماری‌ها، طبقه‌بندی امراض بر اساس مزاج، گرمی و سردی و به اصطلاح پزشکی جدید (ازدیاد و نقصان میزان سوخت‌وساز پایه) بود.



در پزشکی سنتی، از تمامی عناصر موجود در طبیعت اعمّ از: گیاهی، معدنی و حیوانی برای اعاده اعتدال مزاج استفاده می‌شود. رعایت حال کبد بیمار از اصول اساسی تجویز دارو است.



بیماری که با غلبه یک یا چند خلط در بدن بوجود آمده است، با تخلیه و تعدیل آن‌ها رفع خواهد شد. اخلاط موجود در بدن بیمار ممکن است بر اثر تغذیه، هوای محیط و ... نضج یافته و آماده دفع باشد یا ممکن است به شکل خام باشد، که برای دفع، باید با داروهای منضج تدارک شود.




مقدار و نسبت ترکیب این اخلاط در بدن هر شخصی و در اندامهای هر فردی، یکی از چهار طبع (nature) یا مزاج (temperament) گرم ، سرد ، تر و خشک را بوجود می‌آورد ؛ این نظریه ریشه و اساس طب اخلاطی است. یعنی اگر کسی سوخت و ساز بدنش بالا باشد مزاجش گرم است. اگر شخصی رطوبت بدنش زیاد باشد مزاجش مرطوب است و افرادی هم دارای مزاج سرد یا مزاج گرم هستند، البته مزاج افراد معمولاً ترکیبی از دو مزاج است مانند کسی که بدنش در هنگام لمس گرم و مرطوب است دارای مزاج گرم و مرطوب می‌باشد، و افرای هم داری مزاج گرم و خشک، سرد و مرطوب یا سرد و خشک باشند. مزاج‌شناسی (temperamentology) یک نوع تخصص در ایران است.





اخلاط جمع واژه خلط است، به همین دلیل به ایران طب اخلاطی هم گفته می‌شود. و نیز از هر کدام از خلط‌های فوق طبایع و مزاجهای چهارگانه به وجود می‌آید و به همین منوال هر کدام از طبایع مثال جهان بیرون و نماینده فصل‌ها و عناصر چهار گانه موجود در طبیعت هستند به ترتیب :خون یا دم گرم و تراست، فصل بهار وهوا نیر گرم و تر هستند، صفرا گرم و خشک است، تابستان و آتش هم گرم و خشک اند، سودا سرد و خشک است، پاییز و خاک هم سرد و خشک می‌باشند، بلغم سرد و تر است، زمستان و آب هم سرد و تر هستند.





عناصر در پزشکی سنتی عبارتند از:آب، خاک، هوا و آتش است. اساتید فلسفه می‌گویند که طب اخلاطی بخشی ار فلسفه بوده و بنابراین برگرفته از طبیعیات فلسفه‌است. تاریخ ایران نشان می‌دهد که بیشتر پزشکان سنتی فیلسوف بوده‌اند (مانند ابن سینا ورازی).



طب اخلاطی مکتب طبی است که بر اساس طبایع چهارگانه که آن هم بر اساس اخلاط چهارگانه بنا شده‌است. مکتب اخلاطی به نوعی شاخه‌ای از فلسفه (طبیعیات فلسفه) است.





در پزشکی نیاکان ( ) مراحل گوارش (هضم) خوراک (غذا) به چهار مرحله تقسیم می‌گردد که آن را گوارش چهارگانه (هضم‌های اربعه) می‌نامند، در اثر این فرایند خوراک خورده شده به خلط (چهار مایه (ماده یا مایع روان: خون، زرد آب، بلغم و سودا) می‌شود که این مواد به آرامی جذب بافت‌ها و یاخته (سلول)ها می‌شوند.





این بسته ی 447 صفحه ای را برای درمان و پیشگیری انواع بیماری و سبک درست و زندگی برای داشتن زندگی ای سالم و پر نشاط برای شما عزیزان آماده کرده ایم.





محتوای این بسته :







همراه این بسته دو بسته ی هدیه براتون قرار دادیم که شامل:












قیمت واقعی این محصول 20 هزار تومان است اما به مدتی محدود مشمول تخفیف 75 درصدی شده پس اکنون فقط با 5 هزار تومان می توانید آن را خریداری کنید.